1937
Saab köper mark på Malöga för fabrik och flygfält. Fältet används för att testa de bombplan man tillverkar.
1939
Trollhättans flygklubb bildas.
1939-1944
Militära flygförband är förlagda till Malöga. Svenska Flygmotoraktiebolaget tillverkar motorer och SAAB tillverkar flygplan för svenska flygvapnet; B3, B5, B17, J21 och J21R.
1945
Fram till 1973 används flygfältet till affärsflyg, skolflyg, fraktflyg och privatflyg.
1956
Utredning föreslår plan för två korsande banor på 2 000 meter. Beräknad kostnad för detta är 2 miljoner kronor.
1961
En flygplatskommitté från Trollhättan, Vänersborg och Vargön föreslår ny flygplats vid Gunnebo hed. För dyrt anser dock kommunerna.
1969
Ny kommitté tillsätts efter påtryckningar från bl. a näringslivet.
1970
Trollhättan får tillstånd att bygga ut Malöga.
1973
Kommittén från 1969 föreslår ny flygplats i Finngårdsred mellan Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla.
1974
Trollhättans flygplats invigs med ny terminal, hangar, torn och 1 000 meter asfalts bana. Syd Aero Flyger med Twin-Otter till Bromma. Planet tar nitton passagerare. Antalet passagerare är under 10 000 detta år.
1976
Finngårdsredsprojektet från 1973 faller då beräknad kostnad på 65 miljoner kronor anses vara för högt.
1983
Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekil bildar Fyrstads flygplats AB. Bolaget tar över flygplatsen och förlänger banan till 1710 meter. Ny terminal, torn och hjälpmedel för landning byggs. Antal passagerare under året är 22 000.
1984
Trollhättan-Vänersborgs Flygplats som är det nya namnet på flygplatsen invigs i oktober av kommunikationsminister Curt Boström
1985
I februari startar Swedair trafik med Saab 340. Koncessionen övertas av Linjeflyg.
1986
Utredning om ny flygplats i Skogaryd mellan Trollhättan och Uddevalla påbörjas.
1988
28 mars startar Finn Aviation, ett dotterbolag till Finnair, trafik mellan Trollhättan och Åbo 2 dagar per vecka. De flyger med Saab 340 men passagerarantalet blir inte det önskade och när året närmar sig slutet flyger de sista turen från Trollhättan och ersätter detta med att flyga Göteborg-Åbo.
1989
I januari börjar Swedair att flyga Trollhättan-Köpenhamn och gör så under ett antal månader men då de inte anser linjen lönsam läggs den ned.
1990
Arlandalinjen har detta år 150 000 passagerare. En tur per timma vardagar och tre turer lördag och söndag. Länsstyrelsen utfärdar miljöregler för flygplatsen.
1991
Ägarna beslutar avbryta Skogarydsprojektet.
1992
Linjeflyg avvecklar all sin verksamhet och Swedair tar över. Flygplatsbolaget övertar trafikexpeditionen.
1993
Swedair läggs ned av ägaren SAS. Golden Air startar trafik på Bromma och senare även trafik till Köpenhamn. Bolaget går dock i konkurs och nybildas under hösten. Flying Enterprise startar trafik till Arlanda med Metro maskiner. Skyways startar trafik till Arlanda med Saab 340.
1994
Banan får asfaltsbeläggning för 4 miljoner.
1995
Skyways utökar trafiken, Flying Enterprise lämnar flygplatsen.
1996
Det danska flygbolaget Muk Air startar trafik på Köpenhamn.
1997
Passagerarantalet uppgår till 70 000 varav 3 000 utrikes. Trafikutbudet är 5 dubbelturer med Golden Air till Bromma och 4 dubbelturer med Skyways till Arlanda.
1998
Inrikeslinjerna har 72 000 passagerare. Flygplatsbolaget investerar i inflygningsljus för 1 miljon kronor.
1999
Tillbyggnad av terminalbyggnaden invigs i oktober. Under hösten ersätts Skyways Saab 340 med Fokker50. Muk Air slutar att flyga på Köpenhamn. Passagerarantalet uppgår till 75 000.
2000
Passagerarantal 85 000.
2001
Oro och lågkonjunktur påverkar den uppgång resandet visat under våren och det totala antalet resenärer slutar på 83 000.
2002-2004
Securitybestämmelser gör att flygplatsen byggs om för att tillfredställa Luftfartsinspektionens krav av gällande bestämmelser. Personal utbildas i säkerhetsarbete. Passagerarantalet 2004 uppgår till 65 000.
2008
Lågkonjunktur slår hårt mot bilindustri och västsverige. Linjen till Frankfurt för anställda på SAAB och General Motors och Skyways linje till Arlanda läggs ner.
2009
Antalet resenärer sjunker till ca 37 000 och flygplatsen trafikerar endast Bromma. Flygplatsen investerar i en ny ILS (inflygningshjälpmedel vid dåligt väder).
2010
Flygplatsen deltar i SAABs lansering av modellen 9-5 och ca 1 200 återförsäljare flygs till och från Trollhättan-Vänersborgs flygplats.
2013
Flygplatsen erhåller ett nytt, modernt miljötillstånd som tillåter en mer blandad trafik. Under hösten trafikeras Tallinn för Vara kommuns räkning med drygt 2 000 passagerare.
2014
Golden Air utökar kapaciteten och byter ut trotjänaren SAAB 340 mot modernare, tystare och bekvämare SAAB 2000. Kapaciteten och passagerarantalet ökar.
Flygplatsbolaget firar 30-års jubileum.
2016
BRA bildas och trafikerar nu sträckan Trollhättan – Bromma. Omfattande asfaltsarbete görs på banan och uppställningsplatserna för flygplan utökas.
2017
Gick över till blyfri flygbensin.
2018
Vi förbättrade våra flöden genom att modernisera våra ytor för ankommande och avgående passagerare.